Augmented Shopping: e-commerce ontmoet Augmented reality
Augmented Shopping: e-commerce ontmoet augmented reality
Door de social distancing en lockdowns, als antwoord op de COVID19 pandemie, werden de retail en andere branches hard getroffen. Nu verkopen via winkels gedurende de lockdowns niet meer mogelijk was, werden retailers gedwongen om hun producten op een alternatieve manier te verkopen. De winkels omarmden massaal de online verkoop via webwinkels, de e-commerce. Volgens Thuiswinkel Markt Monitor stegen de totale online consumentenbestedingen in het eerste half jaar van 2020 met 4% naar € 12,40 miljard.
Een van de technologieën die hierbij een belangrijke rol heeft gespeeld is augmented reality (AR).
Augmented Shopping is nu werkelijkheid
Augmented reality heeft de afgelopen jaren een behoorlijke boost gehad in de retail sector. Maar wat is augmented shopping nu eigenlijk? Deloitte heeft hiervoor een definitie ontwikkeld.
“Augmented Shopping stelt klanten in staat om met merken en producten in contact te komen via digitale ervaringen waarmee ze hun product virtueel kunnen uitproberen, communiceren of personaliseren; deze ervaringen leveren meer gedetailleerde en intuïtieve productinformatie op dan standaard web ervaringen.”
AR maakt het mogelijk voor de klant om op drie manieren een product te ervaren:
1. Try on – bijv. bij kleding en cosmetica
2. Try out – bijv. bij meubilair
3. Interact – bijv. bij een elektronische handleiding
Dit biedt retailers heel veel mogelijkheden om dit toe te passen in hun e-commerce strategie. En niet alleen voor hun producten, maar ook de winkelbeleving zelf. Via een 360 graden foto bijvoorbeeld kunt u uw klant rondleiden in een virtuele showroom.
Schoenen aanpassen en kopen met AR. Credits: https://arpost.co/2019/02/11/how-augmented-reality-is-redefining-the-fashion-industry/
Allemaal toepassingen om in deze tijd uw klant een alternatieve winkelbeleving te geven.
Maar is de conument hier wel toebereid?
Consument positief over Augmented Shopping
De consument is positief over augmented shopping. AR is nieuw en de consument is nieuwsgierig, zij wil graag nieuwe dingen uitproberen. Door de augmented ervaring hebben ze meer interactie met het product dan met traditionele e-commerce. En het is nog steeds mogelijk vanuit hun eigen luie stoel! Augmented reality is ook goed te gebruiken bij het vertellen van een verhaal -storytelling- van uw product. U kunt uw product in AR laten zien waarbij een van uw verkopers als avatar het verhaal achter het product verteld. Daarnaast kunt u, met de data die u hebt verzameld uit de e-commerce historie van klant, hem of haar een persoonlijke AR beleving geven. Een shop-ervaring die helemaal past bij uw klant en bij deze tijd. Hierdoor stijgt de conversieratio significant.
Met de Coolblue app kunt u met AR zien hoe uw toekomstige TV als een lijst aan de muur hangt.
Credits: https://www.coolblue.nl/advies/hoe-bekijk-je-virtueel-een-televisie.html
Belangrijk bij e-commerce is dat de consument weet of wat de site zegt klopt. Stel u bent een verkoper van meubels of TV’s. Bedrijven zoals Ikea en Coolblue laten de consument het product thuis ervaren. Met AR is het mogelijk uw bank of TV virtueel te plaatsen in uw woonkamer, zodat de consument kan ervaren hoe het staat en tot de koop overgaat.
Wat gaat de toekomst brengen?
Augmented shopping zal niet verdwijnen in de toekomst. Grote software bedrijven zoals Apple en Shopify ontwikkelen onderdelen in hun software om een nog betere ervaring te krijgen tijdens augmented shopping. Daarnaast worden er ook configuratoren gebouwd om de verschillende use cases rondom augmented shopping beter te laten ervaren.
De consument raakt gewend aan augmented shopping en verwacht dat winkeliers dit dan ook bieden. Volgens een onderzoek van Interactions Consumer Experience Marketing onder 1100 Amerikaanse volwassenen overweegt 71% van de shoppers meer te winkelen als ze AR apps gebruiken. 61% zegt dat ze de voorkeur hebben aan winkels met AR en 40% wil zelfs meer betalen voor een product als ze dit mogen zien via AR.
Ontvang gratis de Augmented Shopping flyer van Virakle
Hoe kan retail zich op Augmented Shopping voorbereiden?
Voor retail is het dus niet het moment om af te wachten en te kijken wat er gebeurt met augmented shopping.
Het is nu tijd om proactief te werk te gaan:
1. Waar en op welke manier kunt u uw klant de beste klantbeleving geven: thuis, in de winkel of onderweg?
2. Begin klein met een use case, meet de resultaten en schaal op indien het kan.
3. Kies het medium van augmented shopping met zorg. Waarmee wil de klant bediend worden: via de browser of via een app?
4. Toets de resultaten met uw verwachtingen. Doe dit al vanaf het begin. Het is beter te zien dat iets fout gaat en hierop te reageren dan afwachtend te toetsen
5. Maak een roadmap van uw augmented shopping project waarbij u goed de voordelen, valkuilen, klantervaringen en kosten in kaart brengt en in de gaten kan houden.
Vanwege COVID-19, en daaropvolgen de social distancing en lockdowns, heeft retail het afgelopen jaar een alternatief moeten vinden om hun producten te laten ervaren en kopen.
De combinatie van e-commerce en augmented reality – augmented shopping – heeft hierdoor een grote sprong gemaakt. En het is ook omarmd door de consument zoals de cijfers hierboven laten zien. Door augmented shopping binnen uw bedrijf goed neer te zetten en toe te passen kunt u mee profiteren van deze revolutie.
Lees meer over Virakle haar Augmented Shopping oplossing op deze webpagina.
Heeft u een idee dat u graag wilt delen met ons? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij bespreken graag met u de mogelijkheden.
Virakle ontwikkelt Software & 3D Oplossingen om procesverbeteringen te realiseren voor organisaties.