Home/Blogposts/De consument overtuigen van uw producten doet u zo

De consument overtuigen van uw producten doet u zo


Virakle-apartment


Stelt u zich eens voor, u loopt door de IKEA met uw partner om uw nieuwe optrekje in te richten. U ziet van alles. Prachtige meubels, kasten, apparatuur en woonaccessoires, voor ieder wat wils. U kijkt naar uw partner en zegt: “Wat verkopen ze hier toch fantastische producten.” Uw partner knikt en antwoordt: “Als we hier niet slagen ben ik ten einde raad.” Eenmaal zoekend vinden u en uw partner het toch lastiger dan gedacht om een keuze te maken. Continu blijven de gedachten maar door uw hoofd rondspoken.

“Zoveel keuze.”

“Die andere was toch net wat mooier.”

“Als we dit product nu niet kopen dan moeten we weer naar een andere winkel.”

“Deze kleur past niet zo goed bij ons interieur.”

“Deze is te groot voor onze woonkamer.”


De onzekerheid slaat toe, een keuze maken verloopt moeizaam. Een half uur verder en u heeft nog niets gevonden. U raakt geïrriteerd en denkt dan aan de heerlijke zweedse balletjes uit het restaurant. In een opwelling roept u: “Laten we gaan eten, ik heb honger.” Uw partner raakt hiervan nog geïrriteerder en reageert: “Daar zijn we hier niet voor, we zijn hier om te slagen.”

Even later roept uw partner uit het niets: “Dit is het, dit wil ik!” Eindelijk iets gevonden denkt u. U loopt naar uw partner en ziet een eettafel staan. Of u het ermee eens bent of niet u stemt toch maar in. Kritisch zijn slurpt alleen maar meer energie en tijd, plus het creëert nog meer onzekerheid. Eenmaal in de rij bij de kassa gaat u nog een keer nadenken over de eettafel. Waarna u tot een conclusie komt en tegen uzelf zegt: “Het zal vast wel goed zijn.”

U laadt het in uw auto en rijdt met een euforisch gevoel naar huis. Onderweg zegt u nog een keer tegen uw partner met een twijfelachtige glimlach: “Fijn dat we toch niet met lege handen naar huis gaan.”

U rijdt de oprit op, laadt de auto uit, pakt uw gereedschap en begint meteen met het in elkaar zetten van de tafel. Na het IKEA tripje van 3 uur staat het eindelijk. U kijkt ernaar en zegt tegen uzelf: “Wauw, toch de goede keuze gemaakt.” Vol trots roept u uw partner om het resultaat te laten zien. Uw partner stormt de trap af vol nieuwsgierigheid en komt aan bij de eettafel. De reactie: “Hmm, deze kleur past toch niet mooi bij de tegels..”


Gefrustreerd gaat u een discussie aan omdat u geen zin heeft om nog meer tijd en energie te investeren in het zoeken van een nieuwe eettafel en het terugbrengen van de oude. U vindt hem mooi. Uiteindelijk accepteert u de consequenties of laat u uw partner alleen verder zoeken naar een mooiere eettafel. Het resultaat? Twee teleurgestelde consumenten die achterblijven met een product dat hun behoefte niet compleet vervuld. En in het beste geval zullen ze het niet gaan associëren met het bedrijfsmerk. In de blogpost wordt IKEA genoemd, maar dit geldt voor elke winkel met consumentgerichte producten waarbij smaak een grote rol speelt.

Klinkt dit bekend voor u? Wat nou als het anders kan.


De uitdagingen voor consumentgerichte winkels & internetwinkels

Over het algemeen…

  • Vindt een consument het lastig om producten te vergelijken en een keuze te maken die past bij hun smaak.
  • Vindt een consument het lastig om een product te visualiseren in hun eigen huis.
  • Beschouwt een consument zijn tijd als kostbaar.

De oorzaak van de uitdagingen

Wij mensen zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Wat ons o.a. onderscheidt is ons inbeeldingsvermogen en ruimtelijk inzicht. Anders gezegd, wij kunnen beelden creëren in onze hersenen die op het moment zelf niet waargenomen kunnen worden. Hier zit echter één nadeel aan wanneer u bijv. aan het winkelen bent voor de inrichting van uw huis; gedachten matchen niet altijd met de realiteit. Dit gegeven maakt de mens onzeker, waardoor het nemen van een beslissing als ingewikkeld wordt beschouwd. Het gevolg is een consument die alsmaar twijfelt, een onzekere keuze maakt en hopelijk tevreden is het met het product dat hij of zij heeft aangekocht.

Wat nou als er een methode bestaat om die onzekerheid weg te nemen? Waardoor het inbeeldingsvermogen niet gebruikt hoeft te worden om het eindresultaat te zien. Een methode waardoor het gokelement voor een consument wordt uitgesloten. Het bestaat.


De oplossing

Augmented reality.

Met augmented reality worden virtuele objecten toegevoegd aan de echte wereld. Waardoor mensen thuis, in 3D, producten kunnen aanschouwen op locatie, met simpelweg een paar klikken op een smartphone of computer. Zo kunnen producten ook gemakkelijk vergeleken door ze omstebeurt in de omgeving te plaatsen en dat allemaal binnen een paar seconden. Hierdoor wordt een beslissing maken alleen maar eenvoudiger voor een consument.

Neem nu hetzelfde voorbeeld van IKEA. Wat nou als de gehele catalogus beschikbaar was in een augmented reality app? Wat als alle kasten, tafels, bureaus etc. zijn nagebootst in een 3D programma en virtueel geplaatst kunnen worden in het huis van een consument. Zonder dat hij of zij daar ook maar enkele moeite voor hoeft te doen. De enige tijd die u hoeft te investeren is het downloaden van een app of het openen van het internet, het lopen naar de locatie waar u het product wilt zien in 3D en het drukken op aanschaffen, waarna het bij u thuis bezorgd wordt. Eenvoudiger kan het niet.

To mooi om waar te zijn? Ervaar het zelf. Download de augmented reality app van IKEA hier:

Android – https://play.google.com/store/apps/details?id=com.inter_ikea.place&hl=nl

iOS – https://apps.apple.com/nl/app/ikea-place/id1279244498

de-impact-van-augmented-reality-op-consumenten

Het resultaat

Consumenten die gemakkelijker een keuze kunnen maken zonder onzekerheid, waardoor ze sneller en tevredener aankopen doen bij een (internet-)winkel. 

Onderzoek wijst uit dat 74% van de consumenten verwacht dat winkeliers een AR ervaring aanbieden. Daarnaast zijn mensen 11 keer sneller geneigd een aankoop te doen en stijgt de conversieratio met 30%. Ook de retourpercentages worden met AR teruggedrongen met 50% (Cimmerse, 2020).

Tot slot, beschouw een AR app niet als een middel om traditioneel winkelen te vervangen. Maar meer als toevoeging voor een consument die weinig tijd heeft en het lastig vindt om keuzes te maken. Overigens sluiten wij, als Virakle, niet uit dat het traditioneel winkelen ooit compleet zal vervangen. De tijd zal het uitwijzen. 

Waar geeft u de voorkeur aan na het lezen van deze blogpost? Fysiek winkelen of online winkelen met AR?

Een soortgelijke augmented reality oplossing laten ontwikkelen voor uw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Virakle ontwikkelt augmented reality software om procesverbeteringen te realiseren voor organisaties.

Contact opnemen

MEER NIEUWS

5 Voordelen van virtuele showrooms op AR-/VR Brillen
Lees Meer >

Augmented shopping: Veilig kerstinkopen doen tijdens Corona
Lees Meer >

Augmented reality in het beroepsonderwijs: De voordelen
Lees Meer >

2020-06-25T10:08:50+00:00