- Een goede niche is de basis…
- Kiezen om gekozen te worden
- Durf te specialiseren!
- Specifieke niche = sneller hoog in Google!
- Specifieke niche = hoge conversie
- Te brede niche = Verliesaversie
- Wees geen internetpannenkoek
- Slecht voorbeeld van een niche
- Marketingstrategie voor je nichemarkt
- Wees de specialist!
- Gratis breed, commercieel specifiek
- Onze niche?

Marketingstrategie
Setting up and expanding a successful internet marketing business starts with setting out a good internet marketing strategy. Without an online marketing strategy you do not have a clear “plan of attack” and you will therefore not know which activities will bring you closer to your goals. In this article I will show you an ideal internet marketing strategy, both for the short and long term.
The power of a good marketing strategy
When you have set out a clear strategy for yourself on paper, you know exactly what you want to achieve, how your internet business works and how it should work (possibly automated). It is often the case that you do not see direct results in the initial phase of your internet marketing activities, usually the first 60% of the time and energy you put into something only yields 10% of the result. Then it will grow exponentially, which looks like this:
Please don’t judge me on my drawing skills, it’s about the message
Het Tipping Point
Je ziet dat er op een bepaald moment een omslag komt, dit noemen we ook wel het Tipping Point. Wanneer je een goede internet marketing strategie hebt dan kun je ongeveer inschatten wanneer dit zal zijn en zodoende dus door blijven “duwen” totdat je dit punt bereikt.
Wanneer je een goede strategie mist en dit niet weet dan tast je in het duister en zul je waarschijnlijk afhaken voordat je dit punt hebt bereikt. Met een goede strategie kun je ook zien waar je in jouw business eventueel nog meer resultaten kunt behalen. Door een zogenaamde “userflow” uit te tekenen kun je zien waar de knelpunten (bottlenecks) in jouw internet business zitten.
Internet Marketing Strategie in beeld
In de onderstaande video ontleed ik de online marketing strategie van de IMU voor je:
De Userflow
Een userflow van een internet business kan er als volgt uitzien:
Kort uitgelegd zie je hier 2 verschillende onderdelen onder elkaar staan, een korte termijn strategie en een lange termijn strategie. Je ziet dat alle onderdelen met elkaar werken en op elkaar zijn aangesloten. Je moet hier even bij bedenken dat het onderste losstaande deel (lange termijn) natuurlijk aangesloten kan worden op de korte termijn met een salespage (producten verkopen) en andere commerciële doeleinden.
De basis
In principe begint deze strategie met een heel simpel proces welke er direct voor zorgt dat je een geautomatiseerde internet business hebt:
Door alleen al deze stappen te zetten zorg je ervoor dat jouw product geautomatiseerd te betalen en te downloaden is. De mensen die zoeken naar “passief inkomen” hebben eigenlijk genoeg aan deze kennis. Je zet een proces op waarin je passief inkomen kunt verdienen, je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er ook daadwerkelijk bezoekers
naar je website komen. Natuurlijk werkt downloaden alleen voor digitale producten
maar mocht je dat niet hebben dan kun je natuurlijk een andere invulling geven aan je downloadpagina (bedankpagina
). Een bedankpagina met tekst en uitleg over de distributie kan een soortgelijke functie hebben.
Het lead proces
Je ziet dat het onderdeel e-mail marketing
in deze internet marketing strategie terugkomt in dit model:
Je ziet een geautomatiseerd proces waarin een bezoeker zich kan aanmelden op een zogenaamde opt-in pagina
. Zodra iemand dit doet wordt hij/zij doorgestuurd naar een pagina waarop gemeld wordt dat er een e-mail ter bevestiging is verzonden en dat de inschrijver nog even op de link in die e-mail moet klikken. Wanneer de inschrijver dat gedaan heeft wordt hij/zij doorverwezen naar de tweede bedankpagina alwaar je kunt plaatsen wat je wilt. Bijvoorbeeld een gratis rapport of video welke je hebt aangeboden op je opt-in
pagina.
Zodra iemand zich inschrijft begint je e-mail marketing proces te lopen, dat kan bestaan uit een autoresponder
welke je al klaar hebt gezet maar je kunt natuurlijk ook gewoon handmatig om de paar dagen een e-mail/nieuwsbrief verzenden. Je krijgt aanmeldingen door te gaan adverteren naar een dergelijke opt-in pagina, ik heb bewust Facebook
geplaatst omdat Google Adwords
dit niet langer toestaat. Adverteren op Facebook
is hier echter zeer geschikt voor.
Extra bezoekers met affiliate marketing
Als laatste onderdeel van de korte termijn strategie zie je het affiliate
marketing proces staan. Dat ziet er zo uit:
Je ziet hier dat je affiliates gebruikt om bezoekers naar je salespage te sturen. Elke verkoop die een afiliate voor jou genereert levert die betreffende affiliate een commissie
op. Je kunt er ook (nog beter zelfs) voor kiezen om je opt-in pagina hier tussen te zetten, je krijgt dan dit:
Je ziet dat een affiliate nu zijn bezoekers eerst naar je opt-in pagina stuurt. Het percentage van de bezoekers dat zich aanmeld voor je nieuwsbrief krijgt vervolgens de salespage te zien. Voor een affiliate kan dit best aantrekkelijk zijn omdat jij op deze manier via e-mail marketing meerdere malen kunt proberen om je product aan de inschrijvers op je nieuwsbrief te verkopen. De affiliate blijft zijn kans op commissie hier behouden. Wanneer een affiliate alleen veel bezoekers stuurt maar geen kopers dan heb jij er op deze manier in ieder geval nog profijt van.
Lange termijn strategie
Ik ben een groot fan van een lange termijn strategie, ik geloof heel sterk in het opzetten van een sterke “thuisbasis” met een basis in SEO
. Hier heb ik ook mijn boek Winnen in Google
over geschreven. Je ziet nog dit onderdeel in mijn userflow staan:
Je ziet hier eigenlijk een website als “thuisbasis” van je onderneming. Je past hier zoekmachine optimalisatie
op toe en je trekt veel gratis bezoekers via de zoekmachines door te bloggen en te werken aan een Kennisarchief Al deze gratis bezoekers vang je op en zet je om naar welke doelen je maar met je website hebt. In mijn geval is dat het opbouwen van een mailinglijst (vandaar het aanmeldformulier bovenaan deze website), het krijgen van reacties op blogposts en natuurlijk nog zaken als mijn telefonische coaching, gratis seminars enzovoorts.
Vanuit je website kun je natuurlijk ook weer bezoekers doorsturen naar je salespages
, zodoende sluit je beide processen op elkaar aan. Je kunt naast adverteren in sociale media natuurlijk ook sociale media toepassen om bezoekers naar je website te krijgen.
Push strategie en pull strategie zijn in de marketing begrippen die de wijze beschrijven waarop een nieuw product op de markt wordt geïntroduceerd. Push staat voor duwen.
Push strategie
Met een push strategie wordt het product door het distributiekanaal heen geduwd door de fabrikant. De fabrikant probeert de verkoop te stimuleren. Dit doen ze door het aanbod van het nieuwe product, naar de handel toe, makkelijk en aantrekkelijk te maken.
De handel wordt verleidt om het product op te nemen door middel van diverse vormen van aantrekkelijke handelsondersteuningen (kortingen), goede verkrijgbaarheid en een lage inkoopprijs. Het doel hiervan is om een prominentere plaats in de winkel te krijgen.
Dit kan bijvoorbeeld door een betere plaats (op ooghoogte, met veel facings) in het schap uit te onderhandelen. De consument krijgt op deze wijze een gedwongen confrontatie met het product op de winkelvloer, zonder impuls vanuit reclameboodschappen en dergelijke.
Een keuze tussen een push strategie of een pull strategie is tegenwoordig niet meer aan de orde. Met de huidige concurrentie en communicatie zal er een mix moeten worden toegepast tussen de twee strategieën om een introductie succesvol te laten verlopen.
Pull strategie
Pull literally means to pull. The consumer is drawn to the product. Manufacturers ensure brand awareness through (heavy) advertising campaigns. The consumer becomes interested in the item, and thus there is a consumer demand for the product. A customer preference is created.
This demand will stimulate the trade to include the product in the range. There is no longer a choice between a push strategy and a pull strategy. In the past this was the case. Nowadays there are too many marketing expressions and possibilities for this, with the result that limiting it to a strategy is no longer an option.