Home/Blogposts/Augmented reality in het beroepsonderwijs: De voordelen


Augmented reality in het beroepsonderwijs: De voordelen

De wereld om ons heen verandert snel. Elke dag komen er nieuwe technologieën op de markt en worden de bedrijfsprocessen hierop aangepast. Dit betekent dat de beroepsbevolking zich ook continu moet aanpassen om mee te doen in deze dynamische en competitieve wereld. De professional van vandaag doet dit door cursussen en opleidingen te volgen, oftewel het levenslang leren. Het is van belang om de skills die hierbij geleerd worden niet alleen snel te leren, maar ook snel toe te passen. Met alleen leren uit boeken red je het niet meer, omdat het te veel tijd kost de materie te leren en daarna ook toe te passen. Helaas is het leren uit boeken nog steeds een belangrijk onderdeel van zakelijke opleidingen.

Is er dan geen beter alternatief?

Ja, met augmented reality. Hiermee kan de student het geleerde gelijk in de praktijk brengen. En door augmented reality in het onderwijs, en dan vooral het beroepsonderwijs, toe te passen is de professional het werken met AR in zijn branche al gewend en kan hij het makkelijker gebruiken tijdens het levenslang leren.

Welke voordelen biedt augmented reality nog meer in het beroepsonderwijs?

Complexe lesstof inzichtelijk maken

Een student op een medische opleiding krijgt veel lesstof over het menselijk lichaam, dat complex in elkaar zit. De student heeft veel verbeeldingskracht nodig om het in 3D voor zich te zien als hij de illustraties in het studieboek bestudeerd.

Met augmented reality kan de student het menselijk lichaam in 3D bekijken van alle kanten. Dit geeft de student meer inzicht en meer interactie met het te leren object, in dit geval het menselijke lichaam.

AR Anatomie

 

 

 

 

 

 

 

Bron: https://arpost.co/2020/06/10/augmented-reality-teaching-anatomy/

Effectief leren

Doordat de student zelf interactie heeft met het te leren object in AR onthoudt de student de stof beter. Door ermee bezig te zijn, manueel en visueel, wordt de stof beter opgeslagen. De student is actief aan het leren. Denk bijvoorbeeld aan het oefenen in het laboratorium voor een scheikunde student.

 

Dit bespaart de docenten ook veel tijd en stress omdat de student zelf met de lesstof aan de gang kan en meer gerichte vragen kan stellen. Hierdoor wordt het leren effectiever en kan hij sneller door de stof heen wat veel tijd en frustratie bespaart.

Ervaringsgerichte educatie

Het is niet alleen effectief leren met AR. Er wordt ook veel ervaring opgedaan door het werken met levensechte situaties in een meeslepende omgeving. Met augmented reality is het namelijk mogelijk het klaslokaal om te vormen tot elke mogelijke omgeving. Of het nu gaat om een operatiekamer of een tour door een toeristische trekplaats, het is allemaal na te bootsen in augmented reality en levert een educatieve ervaring. En mooiste is dat je elkaar kan blijven aankijken in tegenstelling tot VR!

Dat scheelt voor de scholen heel veel ruimte, maar ook tijd en geld. Veel excursies hoeven niet meer gehouden te worden, omdat de ervaring nu in de klas beleefd kan worden.

 

Samenwerking verbeteren

Met de huidige Corona crisis leren veel studenten uit het beroeps- en universitair onderwijs thuis met de laptop of desktop. Dit heeft voordelen, maar ook nadelen. Een daarvan is dat studenten en docenten elkaar wel kunnen zien, maar niet tegelijkertijd met een object bezig zijn.

Dat kan wel met augmented reality waarbij 2 personen in een meeslepende omgeving bijvoorbeeld een menselijk lichaam of verbrandingsmotor kunnen bekijken en ‘gebruiken’.

Altijd en overal leren

Last, but not least! Met augmented reality kan de student altijd en overal leren. Wil de student een verbrandingsmotor, de Eiffeltoren of een menselijk oog nog een keer terugzien? Of in 2D/3D een stappenplan zien in de echte wereld hoe een stuk gereedschap gebruikt moet worden?

Dat kan hij met AR makkelijk vanaf zijn bureaustoel thuis, in de bibliotheek en zelfs in de buitenlucht.

AR is ook heel handig tijdens een excursie om iets uit te leggen. Bijvoorbeeld in een fabriek om een proces uit te leggen of tijdens een biologie excursie de aanwezige dieren te laten zien.

Met AR kan een student, van elke leeftijd, altijd en overal leren zonder dikke boeken of een laptop mee te nemen.

Het enige wat hij nodig heeft is een AR-bril of een mobile device.

Kortom, augmented reality biedt veel voordelen in het beroepsonderwijs:

  1. Meer inzicht in complexe lesstof
  2. Effectiever leren
  3. Ervaringsgerichte educatie
  4. Verbetering in samenwerking tussen student en docent
  5. Altijd en overal leren

 

 

Virakle heeft hiervoor de tools Viraview en Viraschool ontwikkeld.

Met Viraview plaats je virtueel elk studieobject op elke plek waar en wanneer u wilt.

Viraschool is een platform dat 2D/3D visualisaties van instructies weergeeft op AR-brillen, smartphones of tablets tijdens het werken. Allebei eenvoudig, accuraat en snel.

Wilt u meer informatie over Viraview of Viraschool en hoe augmented reality u kan helpen in het beroepsonderwijs?

Neemt u dan nu contact met ons op.

Wij helpen u graag verder.

 

Virakle ontwikkelt augmented reality software om procesverbeteringen te realiseren voor organisaties.

MEER NIEUWS

Augmented reality in het beroepsonderwijs: De voordelen
Lees Meer >

Augmented Shopping: e-commerce ontmoet augmented reality in 2020
Lees Meer >

PowerBI en Hololens 2: Uw Data Altijd en Overal in
Lees Meer >

Door |2020-11-20T11:46:49+00:00november 20th, 2020|Blogposts|0 Reacties