Ik hoop dat je dit blogartikel met plezier leest.
Als je hulp nodig hebt bij software, CAD/3D of XR vraagstukken, klik hier.

Waarom nu het moment is om in augmented reality te investeren

Wil jij meer uit jouw bedrijf halen?

Hey, wij zijn Virakle. We zijn vastberaden om bedrijven efficiënter te laten werken en meer omzet te laten genereren met technologie.
Samen ontdekken of dat bij u mogelijk is?

Over Virakle

Virakle ondersteunt multinationals en het mkb bij het digitaliseren van hun operaties. Naast onze specialisatie in maatwerk applicatie ontwikkeling en 3D technologieën, creëren we veelzijdige softwareoplossingen voor diverse toepassingen.

Waarom nu het moment is om in augmented reality te investeren

Wat hebben voetbalschoenen en augmented reality met elkaar gemeen?

Het zijn beide middelen om een activiteit gemakkelijker en prettiger uit te voeren. Of het nu werken is of voetballen, de voordelen blijven hetzelfde.

Is het een vereiste? Nee. Helpt het? Ja, meer dan u denkt, met alle voordelen van dien.

Oké Virakle, klinkt goed, maar wanneer moet ik dan beginnen met AR te implementeren in mijn bedrijf? Vandaag. In ons blogartikel leggen wij u graag uit waarom. Maar eerst geven wij u wat context.

 

Status van AR bij organisaties

Augmented reality (AR) passeert steeds vaker de revue in organisaties. Zij zien de bedrijfstoepassingen van de technologie, maar ze zoeken naar het juiste moment om het te integreren in hun processen. Het moment dat er budget en tijd vrijgemaakt moet worden om AR te implementeren.

Aan de andere kant zijn er ook organisaties die nog niet de toegevoegde waarde van AR inzien, waarbij aannames vaak een grote rol spelen.

“Het zal wel te duur zijn.”

“Het is niet winstgevend.”

“De mensen zullen het wel niet accepteren.”

“AR is alleen interessant voor grote organisaties.”

“De techniek is nog niet ver genoeg om mijn problemen op te lossen”

etc.

 

Toch blijken deze aannames vaak niet valide te zijn. Dan blijft er nog maar een vraag over voor u. Namelijk: “wanneer moeten we de stap zetten om AR toe te passen in onze organisatie?”

U zult misschien denken: “we kunnen nog wel een (paar) jaar wachten.” Toch vragen we u om het volgende in acht te nemen. Om een reden die wellicht meer voor de hand liggend is dan u denkt.

 

Waarom NU

Door nu te investeren in augmented reality oplossingen bouwt u een voorsprong op ten opzichte van uw concurrentie. 

En wel om meerdere redenen. Bent u nieuwsgierig? Mooi, hier komen ze.

Verschillen bedrijven met of zonder AR

 

1. Bespaar tijd en geld.

Door gebruik te maken van AR oplossingen houdt u meer geld en tijd over dan uw concurrenten. Zo heeft General Electric (GE) een experiment uitgevoerd bij het bedraden van een windmolen turbine. Een persoon moest de taak uitvoeren met een papieren instructieboek, en de ander kreeg een AR-bril op met geprojecteerde instructies. Het resultaat was een werknemer die zijn taak 34% sneller had uitgevoerd en minder fouten had gemaakt. Tijd wordt bespaard en verspilling wordt gereduceerd, factoren die beide impact hebben op uw bedrijfs portemonnee en bedrijfsplanning.

 

2. Meer informatie.

Door nu de technologie te integreren en de bijkomende uitdagingen te overwinnen, bouwt u kennis op. Kennis waarbij u de inzetbaarheid van de technologie verkent om specifieke processen te verbeteren. Daarnaast kunt u met AR ook een proces meetbaar maken. Hoe sneller u deze data verkrijgt des te eerder u data om kunt zetten naar inzichten. Waarna u passende handelingen kunt bedenken om het proces nog beter te stroomlijnen.

Een voorbeeld is het meten van assemblageprocessen. U kunt de tijd die een medewerker besteed aan het in elkaar zetten van een product meten door de geïntegreerde software. Waardoor u een overzicht krijgt van de prestaties van uw medewerkers. Ook dit is vandaag de dag realiseerbaar met behulp van tablets geconnect met camera’s.

 

3. Software is niet binnen één dag geïmplementeerd.

Afhankelijk van de AR oplossing kan worden gesteld dat het in het begin tijd kost om de implementatie te laten slagen, zoals bij elke innovatie het geval is, denk maar aan uw laatste innovatietrajecten. Wel wordt deze tijd rap teruggewonnen door de tijdwinst en de overige voordelen die de technologie realiseert.

Een voorbeeld: onboarding. Na een medewerker een uur uitleg te geven over het gebruik van een tablet, kan de medewerker vervolgens geheel zelf aan de slag in de productie. Zonder dat de medewerker zijn of haar leidinggevende hoeft te storen met vragen. Zo bespaart een leidinggevende tijd die hij of zij kan besteden aan zijn eigenlijke werkzaamheden. Door nu AR te implementeren treedt er vroegtijdig gewenning op en profiteert uw organisatie al bijtijds van de tijdwinst die het oplevert, waardoor u uw concurrentie achter de feiten aan laat lopen.

 

4. Het binnenhalen van talent wordt eenvoudiger.

Waar zou u zelf willen werken? Bij een bedrijf dat een conservatieve werkwijze hanteert, of een bedrijf met technologieën die het werk voor u versimpelen. Wat u ook kiest, millennials hebben in ieder geval wel een duidelijke voorkeur. Zij geven over het algemeen de voorkeur aan bedrijven die innovatie omarmen (Rusett, 2017).

Dit betekent dat als u in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt personeel wilt aantrekken u progressief bezig moet zijn met uw organisatie. Waarbij een technologie, zoals AR, een van de fundamentele innovaties is in dit digitale tijdperk. Daarnaast kan personeel dat niet praktisch opgeleid is eenvoudig omgeschoold worden met de AR toepassing ‘Learning on the job’. Waardoor er minimale tijd geïnvesteerd hoeft te worden in het vinden van geschikt personeel door de verbrede doelgroep die u kan benaderen.

 

5. De software en hardware verbeteren de komende jaren, waarbij de bruikbaarheid van de content altijd gelijk zal blijven.

Een simpele vergelijking ter verduidelijking. Stelt u zich eens voor, u maakt een prachtige video van zeer hoge kwaliteit. U speelt deze vervolgens af op de allereerste smartphone of computer die video’s kunnen afspelen. Hoe wordt de kwaliteit dan weergegeven? Niet zoals u het wil zien. U levert namelijk in op de kwaliteit door de beperktheid van de beeldschermen en overige hardware van het apparaat.

Stel dat u dezelfde video afspeelt op een computer of smartphone van deze tijd. Wat gebeurt er dan? Het kwaliteitsniveau van de video die u wilt weergeven wordt dan wel gehaald. Terwijl de content van de video niet aangepast is.

Ditzelfde geldt voor het laten ontwikkelen van AR toepassingen. De content – 3D objecten/2D objecten – zal in de toekomst op alle apparaten weergegeven kunnen worden, zonder dat daar enige aanpassing bij komt kijken. Het moraal van het verhaal is dat de “mogelijke” hardware/software beperkingen geen barrière hoeven te zijn voor u om de stap naar AR te durven zetten. Wij zeggen expres “mogelijke”, omdat de meeste problemen van u al op te lossen zijn met de beschikbare hardware en software.

 

De gevolgen van wachten

Stel dat u nu wacht met AR implementeren, wat zijn dan de nadelen? Wij hebben een klassiek, maar duidelijk antwoord.

Het ligt namelijk aan uw concurrentie. Als zij besluiten de techniek eerder te implementeren dan uw organisatie dan hebben zij een voorsprong en profiteren zij eerder van de voordelen zoals kostenreductie, tijdsbesparing en het reduceren van personeelstekorten bij bijvoorbeeld assemblageprocessen. Doen zij dit niet dan heeft u de kans om te profiteren van de voordelen die AR te bieden heeft, en een voorsprong op te bouwen ten opzichte van uw concurrentie.

De keuze ligt bij u, de beslisser. Wilt u nog even wachten zodat u straks achter de feiten aanloopt? Of wilt u de koploper worden die haar concurrenten achter zit laat? Wat u ook kiest, weet dat er genoeg winstgevende AR oplossingen ontwikkelbaar zijn.

 

Conclusie

Organisaties zoeken nog naar het juiste tijdstip om te investeren in AR. Investeringen worden uitgesteld door aannames. Of ondernemingen worden onjuist geïnformeerd door AR ontwikkelaars over de kosten en opbrengsten. Hierdoor krijgen ondernemers het gevoel dat AR een toepassing is voor in de toekomst in plaats van het heden. Maar door juist nu AR toe te passen bij het verbeteren van processen creëren diezelfde organisaties een unieke waardepropositie ten opzichte van hun concurrentie.

De hardware en software is in ieder geval verder dan ooit om AR te faciliteren. En de toegankelijkheid van het gebruik ook. Vandaag de dag wonen er in Nederland ongeveer 17 miljoen mensen, waarvan maar liefst 80% weet hoe een smartphone of tablet gebruikt moet worden. Dat betekent dat diezelfde 80% om kan gaan met AR faciliterende apparaten.

Werknemers, werkgevers en andere organisaties kunnen met de hedendaagse mogelijkheden de AR voordelen benutten. Daarom, stel niet uit maar ga aan de slag. Wellicht zijn concurrenten al wel bezig met AR.

Op zoek naar de toepasbaarheid van augmented reality? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag bij uw zoektocht met onze expertise.

Virakle ontwikkelt augmented reality software om procesverbeteringen te realiseren voor organisaties.

MEER NIEUWS

Augmented reality in het beroepsonderwijs: De voordelen
Lees Meer >

Augmented Shopping: e-commerce ontmoet augmented reality
Lees Meer >

Ga naar de bovenkant